Az Ön logisztikai igényei - gondosságra szabva
Hírek
A korona vírus várható hatásai a konténer szállítmányozásban
2020.02.18
A korona vírus várható hatásai a konténer szállítmányozásban
Szinte az összes hajóstársaság, aki a kínai kikötőket érinti blank sailing-et hírdetett

Ahogy az már látszik az új korona vírus komoly zavart okozott a hajózási menetrendekben, aminek várhatóan messze ható következményei lesznek a kereskedelemben és a szállítmányozásban egyaránt. Szinte az összes hajóstársaság blank sailing-et hírdetett, azaz vagy egyáltalán nem indít járatokat Kína felé vagy kihagy főbb kínai kikötőket. Eddig összesen 35 ilyen esetről tudunk. Ha csak 10.000 konténert számolunk hajónként, ez akkor is 350.000 el nem szállított konténernyi veszteséget jelent a hajóstársaságok számára. A már megrakodott konténerek jelen pillanatban a kikötőkben vesztegelnek egészen addig, ameddig újra nem indul a közlekedés. Ezekre a konténerekre a fuvardíjat fizető kereskedőknek tárolást, konténer használati díjat kell fizetni. Ugyan több hajós bejelentette, hogy a helyzetre való tekintettel a szokásosnál kedvezőbb feltételeket biztosít, a végtelenségig ez az állapot nem tartható fent. A hajóstársaságoknak is fizetnie kell a kikötő használatért, így ez csupán egy jó szándékú, ám rövid távú gesztus a részükről. Sajnos ez a trend az export oldalon is begyűrűzik majd, mivel a hajózási utak általában körkörösek, így az ami nem indult el Kínából, az 4 héten belül (ennyi az átlagos tranzitidő Kínából) Európában is konténer és hajótér hiányt generál és ezzel együtt az exportőröknek többletköltségeket.

A Kínában ragadt áruk közül leginkább veszélyeztetett típusok a romlandó és ezen felül is a hűtést igénylő árucikkek (zöldség, gyümölcsök, tej termékek, húsok stb.). Ezekre a konténerekre már most csillagászati összegeket kell fizetni a kikötőkben (USD 1000-1250), csak hogy az elektromos áramot biztosítsák számukra. A járvány súlyosan kihatott néhány olyan kikötőre, mint pl. Shanghai, Ningbo, Xingang, ahol hatalmas a zsúfoltság és az elektromos csatlakozási pontok limitáltak, sok hajóról kirakni sem tudják ezeket a konténereket emiatt. Már van arra is példa, hogy egy hajóstársaság tájékoztatta ügyfeleit, hogy Kína egyéb kevésbé terhelt kikötőiben illetve a régió más országaiban fogják ezeket a konténereket kirakodni és ott tartják, ameddig a helyzet nem rendeződik. Ennek minden egyéb felmerülő költségét a fuvardíj fizetőnek kell majd megfizetnie. Hamarosan más hajóstársaság is hivatkozhat erre a szerződési kitételre. Ez a záradék magyarul nagyjából így szól:

„Ha a fuvarozást bármikor akadályozzák, veszélyeztetik, előre nem látható okokból csúszik, esetleg a hajóstársaság olyan hátrányos helyzetbe kerül, vagy bármilyen jellegű kockázatot, veszély kell elszenvedjen, amely ésszerű erőfeszítésekkel nem tud elkerülni a hajóstársaság saját belátása szerint, a kereskedő értesítése nélkül cselekedhet saját belátása szerint, és dönthet úgy, hogy magát a szállítást meg sem kezdi. Továbbá:

a) az árukat akár alternatív útvonalon is eljuttathatja a szerződéses kirakodási kikötőbe vagy a kézbesítési helyre, attól függően, hogy melyik alkalmazandó, ahogyan ez a tengeri fuvarlevélben megjelölte
(b) a hajóstársaság felfüggesztheti az áruk szállítását, és a tengeri fuvarlevél feltételei szerint partra rakhatja azokat, de törekszik arra, hogy azokat a lehető leghamarabb továbbítsa, de a megbízó nem tehet észrevételt a felfüggesztés maximális időtartamára vonatkozóan;
(c) Feladhatja / visszamondhatja az áruk szállítását, és azokat a kereskedő rendelkezésére bocsátja bármely olyan helyen vagy kikötőben, amelyet a hajóstársaság biztonságosnak és kényelmesnek tart, vagy ahonnan a hajóstársaság nem képes ésszerű erőfeszítésekkel folytatni a szállítást, ebből következően a felelőssége az ilyen árukkal szemben megszűnik. A hajóstársaság mindazonáltal teljes szállítási díjra jogosult a szállításra átvett áruk után, és a kereskedő köteles viselni az áruk elhagyása miatt felmerülő többletköltségeket. Ha a hajóstársaság úgy dönt, hogy alternatív útvonalat használ vagy felfüggeszti a szállítást, ez nem érinti a fuvarozás későbbi elhagyására vonatkozó jogát.”

Egyelőre még nem látni, hogy a kínai gazdaság több részletben fog újra megindulni vagy egyszerre, így ennek függvényében egyelőre csak találgatni lehet, hogy mekkora zsúfoltságra lehet majd a kikötőkben és a hajókon számítani, ezzel együtt pedig hogyan változik a tengeri fuvardíj. Az mindenesetre látszik, hogy nagy változást az elkövetkező napokban nem várhatunk, látván hogy a teljes Hupej tartományt lezárta a kínai hatóság a nagyjából 59 millió lakosával együtt. Több szakértő áprilisra prognosztizálja a járvány lefutását. Addig is nyitva tartjuk a szemünket és minden lehetséges információt megosztunk Önökkel, ami a tudomásunkra jut.