A klauzulákat 3 betűvel jelölik, hozzátéve az értelmezéshez szükséges megnevezést, amely a klauzula fajtája szerint lehet az indítási hely, az érkezési hely, vagy a berakodási hely.A klauzulák a következők alapján különböztethetők meg:
- költségmegosztás az eladó és a vevő között
- a kárveszély, a kockázat megosztása az eladó és a vevő között

A klauzulák fajtái a költség átszállása alapján
Ha a költség ugyanott száll át az eladóról a vevőre ahol a kockázat, akkor a klauzula 1 pontos. Ha a költség és a kockázat átszállása szétválik, akkor a klauzula 2 pontos.
A klauzulák fajtái a fuvarozási mód alapján
Az alkalmazott fuvarozási mód alapján a klauzulák lehetnek tengeri / belvízi klauzulák vagy multimodális klauzulák. A multimodális klauzulák többféle fuvarozási mód és különböző összekapcsolódási módok esetén alkalmazott.
EXW – Ex Works – Üzemből ( megnevezett helység) Az eladó számára a legkevesebb kötelezettség vállalásával jár.
Eladó kötelezettségei:
- Akkor teljesít, amikor a vevő részére bocsátja az árut a saját telephelyén
- Nem köteles felpakolni a vevő által biztosított járműre és nem feladata az exportra történő vámoltatás de a vevő kérésére, költségére, kockázatára gondoskodni köteles a szállító eszközbe berakodásról, ill. segítséget kell adnia az áru exportálásához szükséges okmányok megszerzéséhez
- Értesíti a vevőt mikor és hol adja át az árut
- Szállításra alkalmas, megfelelő csomagolás, jelzésekkel látja el az árut
- Fizeti az ellenőrzési költségeket, amelyek az áru rendelkezésre bocsátásához szükségesek (pl. mérlegelés)
Vevő kötelezettségei:
- Visel minden költséget és kockázatot, mely az eladó telephelyétől a rendeltetés helyére jutással kapcsolatosak
- Köteles gondoskodni az exportáláshoz és importáláshoz szükséges minden engedélyről és eleget tenni minden vámkezelési formaságnak
- Ha jogosult az átvétel helyét és idejét meghatározni értesítenie kell az eladót ha elmulasztja, akkor az ebből adódó többletköltséget meg kell fizetnie
- Át kell vennie az árut ha nem akkor szintén ki kell fizetnie az ebből adódó összes többletköltséget
FCA – Free Carrier – Költségmentesen a fuvarozónak ( megnevezett helység)
Eladó:
- Akkor teljesít, ha az árut a megnevezett helységben exportra elvámolva a vevő által megnevezett fuvarozónak átadja
- Köteles beszerezni minden export engedélyt, hatósági felhatalmazást
- Az eladó teljesít, ha az árut a vevő által megnevezett fuvarozó rendelkezésére bocsátja, anélkül, hogy azt az eladó fuvareszközéből kirakták volna.
- értesítés küldése a vevőnek a fuvarozónak való átadásról
- okmány küldése, ami igazolja az áru átadásának megfelelő megtörténtét (fuvarlevél, szállítmányozói átvételi elismervény)
Vevő:
- be kell szereznie az importhoz szükséges engedélyeket
- import vámkezelés elvégzése
- köteles értesíteni az eladót a fuvarozó nevéről, a szállítás módjáról, az átadás napjáról / határidejéről, helyéről. Ha elmulasztja, állnia kell az ebből adódó többletköltségeket és kockázatot
Költség és kockázat átszállás helye (eladóról a vevőre): az áru első fuvarozónak való átadása.
FAS – Free Alongside Ship – Költségmentesen a hajó oldalához ( megnevezett elhajózási kikötő)
Eladó:
- akkor teljesít, amikor az árut a megjelölt elhajózási kikötőbe, a rakparton a hajó oldalához, vagy az átrakodó-dereglyére helyezték
- értesítés a vevőnek a leszállításról, okmány szolgáltatása, ami igazolja az áru átadása meghatározott módon megtörtént
- export célú vámkezelés (2000-től)
- köteles saját költségére és kockázatára megszerezni minden export engedélyt vagy hatósági hozzájárulást
Vevő:
- költségek, kockázatok viselése az átadástól
- értesíti az eladót a hajó nevéről, rakodóhelyről, szállítási határidőről
- ha az értesítést elmulasztja vagy az általa megnevezett hajó nem érkezett meg időben, vagy nem tudja az árut fogadni ő viseli a többletköltséget, illetve a kockázatot
- importengedély vagy hatósági hozzájárulás
- import vámkezelés
Költség és kockázat átszállás helye (eladóról a vevőre): az elhajózási kikötőben, rakparton, a hajó hosszanti oldala mellett.
FOB – Free on Board – költségmentesen a hajó fedélzetére ( megnevezett elhajózási kikötő)
Eladó:
- exporthoz szükséges engedélyek beszerzése
- a meghatározott időben, a kikötői szokásoknak megfelelően kell az árut átadnia az elhajózási kikötőben, a vevő által megnevezett hajó fedélzetén
- értesíteni a vevőt, hogy az árut a hajó fedélzetére leszállította, szokásos okmányok átadása, mely igazolja, hogy az áru átadásra került.
Vevő:
- a vevő saját költségére szerződik az áru elszállítására a megnevezett kikötőből
- értesítés küldése az eladónak az átadás helyéről, idejéről
- minden többletköltség és kockázat viselése, ami azért keletkezik, mert a hajó nem érkezett időben, vagy nem képes az áru átvételére, illetve ha nem értesítette az eladót
Költség és kockázat átszállás helye (eladóról a vevőre): az elhajózási kikötőben, amikor az áru áthalad a hajókorlát felett.
CFR – Cost and Freight – Költség és fuvardíj ( megnevezett rendeltetési kikötő)
Eladó:
- a megnevezett rendeltetési kikötőig viseli a fuvardíjat és a költségeket
- export engedély beszerzése, export célú vámkezelés
- megköti a fuvarozási szerződést saját költségére a rendeltetési kikötőig
- adott napon az elhajózási kikötőben a hajó fedélzetén átadja az árut
- kockázatviselés, amíg az áru át nem halad az elhajózási kikötőben a hajókorlát felett
- kirakodó kikötőben felmerülő költségek (kirakodási költség, rakpart használati díj), amit a szerződés megkötésekor felszámol a fuvarozó
- átadja a rendeltetési kikötőig történt bérmentesítést igazoló szállítási okmányt /az okmány keltének az elszállításra kikötött határidőn belül kell lennie, biztosítania kell azt, hogy felmutatásával a rendeltetési helyen követelni lehessen az árut a fuvarozótól/
- olyan ellenőrző műveletek fizetése, amelyek az átadáshoz szükségesek (mérlegelés, számlálás)
- szállítási módnak megfelelő csomagolás, csomagolást megfelelőjelzésekkel ellátni
Vevő:
- import engedélyek beszerzése, importra történő vámkezelés
- áru átadásának elfogadása, ha az megfelelően történt, az áru átvétele a fuvarozótól a rendeltetési kikötőben
- ha jogosult a kikötőt és az időpontot meghatározni értesítés az eladónak
- fizeti az átadást követően felmerült költségeket (kivéve a fuvarozási szerződésben feltüntetettet)
- kockázat viselése onnantól fogva, hogy az áru áthalad az elhajózási kikötőben a hajókorlát felett
Költség átszállás helye (eladóról vevőre): rendeltetési kikötőKockázat átszállás helye (eladóról vevőre): elhajózási kikötő hajókorlát felett.
CIF – Cost, Insurance and Freight – Költség, biztosítás és fuvardíj ( megnevezett rendeltetési kikötő)
- kétpontos, tengeri
- annyiban különbözik a CFR-től, hogy az eladó nemcsak a költséget viseli a rendeltetési kikötőig, hanem a biztosítási díjat is
Biztosítás:
- az eladó a saját költségén köti, de a vevő a kedvezményezett
- a biztosítás a legkisebb fedezetre szól (FPA, „C”) a szerződéses ár 110%-ára nyújt fedezetet, a szerződés valutájában
- a vevő kívánságára köthet az eladó biztosítást háborúk, sztrájkok, lázadások és zavargások kockázatára
- az eladó plusz kötelezettsége a biztosítási kötvény (értékpapír)átadása a vevőnek
- CPT – Carriage Paid to – Fuvarozás fizetve -ig ( megnevezett rendeltetési hely)
- kétpontos, multimodális klauzula
- a rendeltetési helyig az eladó viseli a költségeket, de a kockázat a fuvarozónak történő átadással száll át
- legtöbbször akkor választanak CPT, ill. CIP klauzulát, ha a vevő útközben nem akarja eladni az árut
Eladó:
- megköti a fuvarozási szerződést a megjelölt rendeltetési helyig
- át kell adnia a vevőnek a szokásos szállítási okmányt
Vevő:
- fizeti a rendeltetési helyen a kirakodási költségeket (HA! Nincs benne a fuvardíjban)
- minden vám, adó és importból származó hatósági díj fizetése
- Költség átszállás helye (eladóról vevőre): megnevezett rendeltetési helyig
Kockázat átszállás helye (eladóról vevőre): az első fuvarozónak történő átadás után
CIP – Carriage and Insurance Paid to – Fuvarozás és biztosítás fizetve -ig ( megjelölt rendeltetési hely)
- ugyanaz, mint a CPT, CSAK az eladó köteles az árut a rendeltetési helyig biztosítani
- a biztosításra ugyanaz vonatkozik, mint CIF klauzula esetén
DAF – Delivered at Frontier – Határra szállítva ( megnevezett helység)
- egypontos, multimodális (ált. vasúti, ill. közúti)
Eladó:
- akkor teljesíti a kötelezettségét, amikor az áru exportra elvámolva a rendeltetési határ még „innenső” felén rendelkezésre áll itt száll át a költség és a kockázat
- a fuvarköltséget fizeti az átadási pontig, valamint a kirakási költséget (ha a rendelkezésre bocsátáshoz szükséges a kirakodás)
- gondoskodik a csomagolásról
- értesítenie kell az áru feladásáról a vevőt, valamint át kell adnia a szokásos okmányokat, ami igazolja az áru átadását
Vevő:
- az áru importra történő elvámoltatása
Költség és kockázat átszállás helye (eladóról a vevőre): a megnevezett határ „innenső” oldala.
DES – Delivered Ex Ship – Hajóról szállítva ( megjelölt kikötő)
- egypontos, tengeri (belvizi) klauzula
Eladó:
- akkor teljesíti átadási kötelezettségét, amikor a rendeltetési kikötőben az árut import vámoltatás nélkül a fedélzeten a vevő részére bocsátja
- a rendeltetési kikötőig minden költséget és kockázatot ő visel
- a rendeltetési kikötőben a hajón az áru átvételre feljogosító okmány elküldése a vevőnek
Vevő:
- import vámkezelés
- kirakodás a rendeltetési kikötőben a hajóról
Költség és kockázat átszállás helye (eladóról a vevőre): a rendeltetési kikötőben a hajón.
DEQ – Delivered Ex Quay (Duty paid) – Rakparton átadva (vám fizetve) ( megjelölt rendeltetési kikötő)
- 2000-es INCOTERMS szerint rakparton átadva vámfizetés nélkül
- tengeri (belvízi), egypontos klauzula
Eladó:
- a megjelölt rendeltetési kikötőben a rakparton át kell adnia az árut, importra elvámoltatva a rakpartra rakodásig az összes költséget és kockázatot ő viseli
- át kell adnia a vevőnek a szokásos szállítási okmányt v. kiszolgáltatási jegyet, amivel át tudja venni az árut
Vevő:
- ha az eladó nem képes az import engedélyt beszerezni, és a felek abban állapodnak meg, hogy a vevő végezze az importvámoltatást és fizesse a vámot, akkor a „vámfizetés nélkül” kifejezéssel kell ellátni
- Incoterms 2000 szerint importra történő vámkezelés + minden egyéb költség, ami az importtal jár a vevő kötelezettsége
Költség és kockázat átszállás helye (eladóról a vevőre): a rendeltetési kikötőben a rakparton.
DDU – Delivered Duty Unpaid – Vámfizetés nélkül leszállítva ( megnevezett rendeltetési hely)
Eladó:
- a megnevezett rendeltetési helyig leszállítja az árut, viseli a kockázatot és minden költséget
- ha a vevő nem vámoltatja le időben az árut, viselnie kell az ebből származó összes többletköltséget és kockázatot
- okmányok átadása a vevőnek
- ha az átadás pontos helye nincs megállapítva a rendeltetési helyen belül, akkor a számára legmegfelelőbbet választhatja ki
Vevő:
- import vám, adók, plusz egyéb hatósági díjak fizetése
Költség és kockázat átszállás helye (eladóról a vevőre): az importőr országában megnevezett rendeltetési hely.
DDP – Delivered Duty Paid – Vámfizetéssel leszállítva ( megnevezett rendeltetési hely)
Eladó:
- viseli az össze költséget és kockázatot a megnevezett rendeltetési helyig
- importra vámolás, ha nehézségekbe ütközne az import vámoltatás és az engedélyek beszerzése DDU klauzulát célszerű alkalmazni
- ha nem állapodnak meg az átadás pontos helyében ld. DDU