A helyzet röviden….

A helyzet röviden….

Manapság a piac szereplőinek egy bonyolult és sok ismeretlen tényezővel tarkított környezetben kell helytállniuk. Sajnos a helyzetet nehezíti, hogy több világkereskedelem szempontjából fontos régióban háborús konfliktus zajlik, Európában pedig recesszió tapasztalható. A jelenlegi szállítási helyzetről elmondható, hogy a légi társaságok megfelelő kapacitással működnek, és a vasúti szállítmányozásban is jelentős előrelépések történtek, bár fennakadások és késések továbbra is tapasztalhatók. Az elmúlt időszakban a közúti szállítmányozás költségei is jelentősen növekedtek, ami még mindig érezteti hatását, de a tengeri szállítmányozás az, amely jelenleg a legnagyobb nehézségekkel küzd. A geopolitikai feszültségek alapvetően megváltoztatták az ágazat működését. A jemeni húszik támadásai miatt a nagy hajózási társaságok kerülik a Vörös-tenger egyes szakaszait, ami jelentősen csökkentette az ott áthaladó hajók számát. Az afrikai kerülőút választása miatt az árak emelkedtek, a kapacitások csökkentek és a szállítási idők megnövekedtek, Kínában pedig újra konténerhiány ütötte fel a fejét, hasonlóan a járvány utáni helyzethez.  A Covid alatt kialakult konténerhiány idején az árak korábban sosem látott csúcsot értek el, majd normalizálódtak. Most ugyanez látszik megismétlődni és május elejétől kezdve az árak ismét meredeken emelkednek, amely várhatóan további inflációt fog gerjeszteni Európában. Az afrikai kerülőút miatt a Kína-Európa kikötők közötti tranzitidő 30 napról 40-50 napra nőtt, ami lassítja a konténerek forgását. A teherhajók kapacitása emiatt globálisan 20 százalékkal csökkent, mivel hosszabb ideig vannak úton. A hajótársaságok biztosítás nélkül nem vállalnak kockázatot a Vörös-tengeren, ami további problémákat okoz. Nem mellékesen megemlítve, hogy a kerülőutak miatt a hajók több üzemanyagot fogyasztanak, ami növeli a károsanyag-kibocsátást. A helyzetre reagálva sok  gyártó- és kereskedőcég új beszerzési forrásokat keres / keresett más kontinensről vagy akár Európán belül, és a Just in Time stratégiáról kezdenek áttérni a készletfelhalmozásra. A hosszabb szállítási idők és a magasabb költségek miatt a vállalatoknak előre kell gondolkodniuk a készletezési stratégiájukról, ezért az év végi és a karácsonyi készleteket is most szerzik be, melynek további árfelhajtó hatása van. A felmerült problémák ellensúlyozására a hajótársaságok új hajókat rendeltek, és a konténerek gyártása is gyorsított ütemben halad, ami remélhetőleg csökkenti a kapacitáshiányt, de ennek a hatása csak később fog jelentkezni. A piac minden szereplője a helyzet javításán dolgozik, és reméljük, hogy a konfliktusok befejeztével  szállítási útvonalak is optimalizálódnak. A béke kötést követően a normál menetrendekhez való visszatérés ezután még akár 3-4 hónapot is igénybe vehet, de bízunk benne, hogy hamarosan javulhat a helyzet.